Social Media-koordinator | Distanskurs

Vill du bli expert på social media?

Brinner du för sociala medier men vill lära dig mer om hur du kan använda sociala medier som ett verktyg i din marknadsföring? Vill du bli en bättre skribent och höja nivån på dina inlägg? Vill du få förståelse för hur du skriver en strategi för sociala medier och hur du följer upp ditt arbete? Då är Social media-koordinator på IT-Högskolan utbildningen för dig.

Utbildningen ger dig kunskaper som hjälper dig att nå dina följare på ett mer långsiktigt sätt än filter eller hashtags gör. Tyngdpunkten i utbildningen ligger på att producera inlägg som tilltalar din målgrupp, oavsett om du är privatperson som vill stärka ditt varumärke eller arbetar med sociala medier för ett företag. Genom kunskaper inom marknadsföring kommer du kunna skapa en varumärkesenlig kommunikation. Att kunna identifiera företagets strategiska och operativa marknadsföring är grunden för vad och hur du behöver kommunicera.

Du kommer lära dig hur man integrerar Sociala medier i en marknadsplan. Mer och mer kommunikation med företagets kunder och samarbetspartners sker via Sociala medier. Därför är kundsupport och krishantering i Sociala medier två viktiga områden för dig som Social media-koordinator.

Vi har en tydlig pedagogik som bygger på ”Learning by doing”, där du kommer få göra mängder av övningar och verkliga case för att lära dig hur arbetslivet fungerar. De verklighetsnära casen och videoföreläsare kommer ge dig en bra grund att stå på inför fortsatt arbete med SoMe. Genom vårt digitala klassrum kommer du inhämta kunskap, hitta övningsuppgifter och genomföra olika övningar och kunskapstest.

Utbildningen berör bland annat:

  • Aktuella kanaler
  • Att nå din målgrupp
  • Tonalitet och bildspråk
  • Bygg ditt varumärke med rätt positionering
  • Statistik – hur man använder verktygen, och samlar in och tolkar data
  • Copywriting för sociala medier och webb
  • Marknadsföring, försäljning, support och kundundersökningar via digitala medier
  • Hur CMS, CRM, sociala medier och SEO (sökordsoptimering) är kopplade till varandra
  • Utveckling av ett företags digitala närvaro
  • Marknadsföringslagen och avtalsrätt

 

Utbildningen leds av ansvarig på IT-Högskolan. Gästföreläsare är bland annat Max Wimnell, som är verksam på Moredata där han är digital strateg med gedigen erfarenhet från onlinemarknadsföring.

Efter dina studier har du fler verktyg och mer kunskap inom yrkesroller så som till exempel:

  • Social media-koordinator
  • Webbkommunikatör
  • Webbstrateg

Allmän information om kursen:

    • Kommande kursstarter läsår 2019/2020

14 okt – 15 dec

27 jan – 8 mars
9 mars – 10 maj

  • Utbildningen sker helt på distans och motsvara ca. 20 timmars studier i veckan, du väljer själv när du tittar på föreläsningarna.
  • Diplom: Social media-koordinator
  • Utbildningslängd: 9 veckor
  • Kostnad: 15 000 kr (18 750 kr för företag inkl. moms) Delbetalningsmöjlighet finns.

Vid frågor maila: info@iths.se eller läs HÄR