Social Media-koordinator

Beskrivning

Brinner du för sociala medier och vill lära dig mer om hur du kan använda sociala medier som ett verktyg i din marknadsföring?
Då är Social media-koordinator på IT-Högskolan utbildningen för dig.

Tyngdpunkten i utbildningen ligger på att producera inlägg som tilltalar din målgrupp, oavsett om du är privatperson som vill stärka ditt varumärke eller arbetar med sociala medier för ett företag.

Du kommer lära dig hur man integrerar Sociala medier i en marknadsplan utifrån ditt varumärke. Mer och mer kommunikation med företagets kunder och samarbetspartners sker via Sociala medier. Därför är kundsupport och krishantering i Sociala medier två viktiga områden för dig som Social media-koordinator.

Vi har en tydlig pedagogik som bygger på ”Learning by doing”, där du kommer få göra mängder av övningar och verkliga case för att lära dig hur arbetslivet fungerar.
Se hela kursupplägget!

 

Utbildningen berör bland annat:

  • – Introduktion till aktuella Social Media-kanaler
  • – Att nå din målgrupp och kanalval
  • – Tonalitet och bildspråk
  • – Bygg ditt varumärke med rätt positionering
  • – Statistik – hur man använder verktygen, och samlar in och tolkar data
  • – Copywriting för sociala medier och webb
  • – Marknadsföring, försäljning, support och kundundersökningar via digitala medier
  • – Hur sociala medier och SEO (sökordsoptimering) är kopplade till varandra
  • – Utveckling av ett företags digitala närvaro
  • – Marknadsföringslagen, avtalsrätt och influensers

Utbildningen leds av ansvarig på IT-Högskolan. Gästföreläsare är bland annat Max Wimnell, som är verksam på Moredata där han är digital strateg med gedigen erfarenhet från onlinemarknadsföring.

 

Efter dina studier har du fler verktyg och mer kunskap inom yrkesroller så som till exempel:

  • Social media-koordinator
  • Webbkommunikatör
  • Digital marknadsförare

 

Kommande kursstarter läsår 2021

  • 8 mars 2021

 

Allmän information om kursen:

  • Utbildningen sker helt på distans och motsvara ca. 13 timmars studier i veckan, du väljer själv när du tittar på föreläsningarna och genom inlämningsuppgifterna.
  • Diplom: Social media-koordinator
  • Utbildningslängd: 11 veckor på 30% studietakt.
  • Kostnad: 15 000 kr (18 750 kr för företag inkl. moms) Delbetalningsmöjlighet finns utan ränta.

Vid frågor maila: info@iths.se eller läs HÄR

Innehåll

Under kursen lär du dig arbeta med marknadsföring på sociala medier för att nå din målgrupp och stärka ditt varumärke.

Arbeta med Sociala medier:

  • Hur du jobbar med content/innehåll
  • Att stärka ditt varumärke genom att välja rätt kanaler
  • Tonalitet och bildspråk som matchar varumärket
  • Copywriting och webbkommunikation
  • Hantera en kris i sociala medier
  • Hur du bemöter negativa kommentarer och troll i ditt flöde
  • Statistik, hur använder du verktygen som finns att tillgå

 

Sociala medier och affärsnytta:

  • Tydlig rapportering och utvärdering av sociala medier
  • Att skriva en kommunikationsplan
  • Hur kopplas sociala medier till ROI
  • Att implementera tävlingar och kampanjer
  • Lagar och avtalsrätt

 

Operativ och strategisk marknadsföring

  • Begrepp och olika definitioner inom marknadsföring
  • Olika marknadsanalyser

Intresseanmälan