Samarbete med IT-företag i utbildningen

Verklighetsnära case för Mjukvarutestare tillsammans med IT-företaget Labelf.ai.

IT-Högskolans studerande på Mjukvarutest-utbildningen har inför sin LIA-praktik arbetat med ett skarpt case tillsammans med företaget Labelf.ai. Labelf.ai hjälper organisationer att accelerera sina affärsutmaning genom deep learning och AI. Labelf.ai är i grunden en SAAS platform där vem som helst kan bygga sina AI-modeller.

Projektet byggde på att IT-Högskolans studerande skulle testa olika features i Labelf.ai:s applikation och även skriva förslag på testsviter som kan automatiseras. Här appliceras IT-Högskolans pedagogik Learning by doing fullt ut. Projektet varade i 4 veckor och utbildarna i kursen Victor och Martin stöttade de studerande under hela caset samtidigt som Anna von Walzel är Produktägare från Label.ai.

”Processen var troligtvis lika lärorika för oss som för de studerande. De studerande hade god kunskap inom Agila metodiker och det kändes verkligen som att de varje vecka hade nya infallsvinklar som gav oss värdefull feedback”” – Anna von Walzel, CSO @Labelf AI.

Caset drevs helt med agilametoden SCRUM och ansvarig Produktägare på Labelf.ai, Anna von Walzel och Ted deltog varje vecka på ett agilt demo där de gav feedback och fick olika buggar och förslag på lösningar presenterade för sig.

Labelf.ai var helt en öppen produkten för de studerande vilket gjort att de studerande verkligen fått tillgång till hela produkten.  Upplevelsen från de studerande var mycket bra och att Labelf.ai var en fin miljö att arbeta med. De studerande gjorde då olika mjukvarutester och skapade en testsvit för att automatisera framtida testarbete. Anna upplevade insiktsfulla studerande med värdefull feedback till produkten och att samarbetet var mycket lyckat.

Vad gjorde ni med resultatet? Resultatet var värdefullt för vår fortsatta utveckling av produkten och IT-Högskolans studerande har verkligen skapat ett stort värde får oss och det kommande arbetet med Labelf.ai. De studerande har verkligen engagerat sig i uppgiften och levererat att gott resultat, de studerande upptäckte vissa buggar som kunde fixas och ta produkten till nästa nivå. Främst fick vi bra feedback inom UX/UI som hjälpt oss i kommande utveckling av applikationen.

Detta sa IT-Högskolans studerande efter projektet: