Ansökan är stängd. Vill du göra en intresseanmälan?
Start: 2025-08-25
Plats: Göteborg
| Utbildningslängd | 400 YH-poäng = 2 år |
|---|---|
| Utbildningsstart | 25 augusti 2025 |
| Sista ansökningsdag | 5 maj 2025 |
| Antagningsprov | Alla sökande genomför ett antagningsprov på distans. |
| Språk | Svenska |
| CSN-berättigad | JA |
| LIA-praktik | 120 YH-poäng = 24 v |
| Ansvarig Göteborg | emma.dornerus@iths.se |
Beskrivning
Skapa engagerande digitala upplevelser
Som UX-designer omvandlar du insikter till smarta, användarvänliga lösningar. Du sätter användarens behov i fokus, designar intuitiva gränssnitt och testar fram vad som verkligen fungerar. Företag söker kreativa problemlösare som kan göra digitala produkter tillgängliga och effektiva – är du redo?
Vad är UX-design?
UX står för User Experience, alltså upplevelsen av en digital tjänst. Du skapar gränssnitt som är enkla, snygga och smarta att använda. Rollen kombinerar kreativitet och analys, från research och användartester till prototyper och färdig design.
Jag bedömer att utbildningens kunskaper motsvarar de behovet som vi söker. Det nära samarbetet med arbetsmarknaden är viktigt och att man under utbildningen jobbar i tvärfunktionella team så som vi också gör – Vera, Stendahls reklambyrå
Vem är du?
Du är nyfiken på hur människor interagerar med digitala produkter och tjänster. Du vill förstå hur användarupplevelser påverkar webbsidor, applikationer och system. Att arbeta i team och bidra med både kreativitet och analys känns naturligt för dig.
Under utbildningen:
Du får praktisk och teoretisk kunskap för att skapa användarvänliga digitala lösningar. Genom projekt, labbar och samarbeten i team utvecklar du färdigheter inom UX-design.
Du får bland annat lära dig:
- Designa användarcentrerade system och produkter
- Använda researchmetoder och analysera användarbeteenden
- Skapa gränssnitt och prototyper som speglar varumärken
- Arbeta agilt i team och förstå samarbetet mellan roller
- Webb- och applikationsdesign samt branding och affärsnytta
- Praktisk erfarenhet via labbar, projekt och två LIA-praktikperioder
- Få förståelse för hela processen från idé till färdig användarupplevelse
LIA-praktik:
Cirka en tredjedel av utbildningen består av praktik på ett IT-företag, där du utvecklar din kompetens och bygger värdefulla kontakter. Du som studerar på IT-Högskolan kan ta hjälp av vår företagspool, som är kopplad till varje YH-utbildning, där ledande företag inom IT-branschen finns representerade. 100 % av våra studerande hittar en relevant LIA-plats. Läs mer >
Efter utbildningen:
Du blir redo att skapa användarvänliga, intuitiva och attraktiva digitala produkter. Behovet av UX-kompetens är stort och du blir eftertraktad på arbetsmarknaden.
Exempel på yrkesroller efter examen
- UX-designer
- UI-designer
- Interaction designer
Toppbetyg av Myndigheten för yrkeshögskolan
Vi är oerhört stolta och glada. IT-Högskolans utbildning UX-designer i Göteborg fick toppbetyg när Myndigheten för yrkeshögskolan gjorde en kvalitetsgranskning 2023.
Utvecklad tillsammans med branschen
Utbildningen till UX-designer har tagits fram i nära samarbete med HiQ, Etraveli Group, Palats, Stratsys, Qestit, Geely, Republic Factory och Allevi. Dessa företag ligger i framkant när det gäller digitala lösningar och användarupplevelser, vilket säkerställer att du får aktuella kunskaper och färdigheter som matchar branschens behov.
Därför väljer du IT-Högskolan:
- I samarbete med branschen: Utbildningar framtagna med ledande IT-företag.
- Starkt nätverk: Bygg kontakter genom företagspooler, gästföreläsningar och LIA.
- Learning by Doing: Praktiska case och projekt i team.
- 100 % IT-fokus: Lär dig av experter med moderna verktyg.
- Personlig miljö: Trygg, engagerande med personlig karriärcoachning.

För denna utbildning erbjuder vi hybridundervisning. Läs mer >

IT-Högskolans Yh-program och korta Yh-kurser bedrivs med tillstånd av Myndigheten för yrkeshögskolan.
Det kostar inget att gå utbildningen. Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).
Behörighet UX-designer
Behörighet till utbildningen:
För att bli antagen behöver du ha både grundläggande och särskild behörighet.
Särskild behörighet:
Du uppfyller den särskilda behörigheten om du har:
-
Engelska 6/nivå 2 eller motsvarande kunskaper
-
Matematik 2/nivå 2 eller motsvarande kunskaper
-
Svenska 2/nivå 2 eller Svenska som andraspråk 2/nivå 2 eller motsvarande kunskaper
Saknar du behörighet?
Om du saknar formell behörighet kan du bli behörig genom något av följande:
- Preparandkurser
Efter att du lämnat in din ansökan får du tillgång till våra digitala preparandkurser, som du gör i egen takt online. Kurserna avslutas med vårt behörighetsgivande antagningsprov.
-
-
-
Matematik 2/nivå 2: separat kurs via våra betalutbildningar (300 kr)
-
-
- Behörighetsgivande antagningsprov
Har du redan kunskaper som motsvarar Webbutveckling 1 och/eller Matematik 2? Då kan du göra vårt kostnadsfria antagningsprov efter att du ansökt.
- Reell kompetens
Har du arbetat inom området men saknar formella betyg? Skicka in intyg som visar din erfarenhet så gör vi en individuell bedömning vid ansökan. Ett antagningsprov används för att säkerställa att du har rätt kunskaper.
- BFU – Behörighetsgivande förutbildning
Om det finns lediga platser kan du bli erbjuden en kort förutbildning (BFU) som ger dig de kunskaper du saknar. När du blir godkänd får du en plats på utbildningen.
Grundläggande behörighet:
Du uppfyller den grundläggande behörigheten om du har något av följande:
-
Har en gymnasieexamen med minst 2250 godkända poäng, eller motsvarande svensk eller utländsk utbildning
-
Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där behörig till motsvarande utbildning
-
Har motsvarande kunskaper genom utbildning, yrkeserfarenhet eller andra meriter
Du behöver även ha svenskt personnummer eller samordningsnummer.
OBS. obligatorisk workshop för sökanden till UX-designer
I samband med antagningsprovet så kommer du att behöva anmäla dig till en workshop (praktiskt prov) som sker på IT-högskolan.
Workshopen ligger till grund för att se hur den sökande kan tillgodogöra sig utbildningen på bästa sätt utifrån argumentationsförmåga och samarbetsförmåga.
UX-designer kursplan
Utbildningens innehåll
Kurs (Poäng, 5 poäng = 1 vecka)
| Kurs | Poäng |
| Introduktion till UX-design | 5p |
| Användarcentrerad design | 70p |
| Agila metoder | 35p |
| Gränssnittsdesign och prototyper | 45p |
| Webbplats, appdesign och fysisk usability | 40p |
| LIA 1 | 40p |
| Programmering för UX-design | 30p |
| Branding, strategi & presentation | 35p |
| LIA 2 | 80p |
| Examensarbete | 20p |
| Totalt | 400p |
Att vara ITHStuderande
Exklusiva arbetsmarknadsdagar
På IT-Högskolan kopplar vi samman studerande med branschen genom våra exklusiva arbetsmarknadsdagar. Vi bjuder in en stor mängd ledande företag inom IT från vår företagspool med ett uttalat behov av LIA-praktikanter, vilket ger dig en unik chans att knyta värdefulla kontakter, hitta en praktikplats och skapa möjligheter för framtiden – varje termin!
Många av våra studerande får jobb hos de företag de möter under dessa dagar. Vi ser till att steget från studier till arbete är kort – hos oss blir du en del av branschen redan under utbildningen!
Engagemang och aktiviteter
På IT-Högskolan får du inte bara teoretisk kunskap, utan också praktiska erfarenheter och branschnära insikter genom våra event och aktiviteter. Vi vill att du tidigt ska bli en del av IT-världen, bygga nätverk och utvecklas genom verkliga utmaningar.
Vi kickstartar utbildningen med ett uppskattat hackathon under introduktionsveckan, där du direkt får samarbeta med dina nya vänner för att lösa spännande utmaningar.
Under utbildningen arrangerar vi programspecifika event, såsom:
-
Hackathons: Arbeta intensivt med att skapa innovativa lösningar.
-
Blue vs. Red Team: Träna offensiv och defensiv IT-säkerhet genom praktiska övningar.
-
Vernissager: Visa upp och presentera dina projekt för branschen.
-
Bug Bounty: Identifiera och rapportera säkerhetsbrister i system.
-
Game Jams: Skapa spelprototyper på kort tid i samarbete med andra.
-
Tech Talks & paneler: Lyssna till experter och diskutera IT-trender.
-
Agila sprintar: Arbeta i team och utveckla mjukvara med branschliknande metoder.
-
Skapa ditt nätverk: Bygg värdefulla kontakter med andra inom IT-branschen.
I Stockholm finns en aktiv studerandekår som ser till att studerandetiden blir mer än bara plugg, och vi håller på att bygga en kår i Göteborg också. Hos oss blir du en del av IT-branschen redan under utbildningen både genom det du lär dig och genom det nätverk du bygger på vägen.

Vår pedagogik
Vår pedagogik
IT-Högskolan har en tydlig pedagogisk modell i ”Learning by doing” i kombination med hybridundervisning där teori och praktik går hand i hand. Du får en modern undervisning med lämpliga delar av undervisningen via streamade moment och inspelade delar i kombination med klassrumsundervisning.
Modellen upplever du genom de många laborationer, case, övningsuppgifter och större projekt som genomförs under utbildningen. IT-Högskolans pedagogik är starkt förankrad i IT-branschen vilket gör att kursmomenten utgår från verkliga behov i arbetslivet. Det du får lära dig kommer du direkt kunna omsätta på din blivande arbetsplats. Vi använder den senaste tekniken för att erbjuda en verklighetsnära och uppdaterad utbildning.

Vad innebär YH?

En YH-utbildning är utformad efter arbetslivets behov av kvalificerad eftergymnasial yrkeskompetens. Det innebär att branschen har ett tydligt behov av den kompetens som fås under utbildningen. Därför innehåller IT-Högskolans utbildning en LIA-praktik (Lärande i arbete) på en arbetsplats. Efter LIA-perioden ska den studerande vara redo för arbetslivet. Drygt åtta av tio är i arbete inom sex månader efter examen.
Utbildningar som alltid är relevanta
Yrkeshögskolans utbildningar anpassas ständigt efter arbetsmarknadens behov. Varje utbildning kvalitetssäkras av en ledningsgrupp med representanter från arbetslivet, vilket säkerställer att innehållet är relevant och uppdaterat. Varje år ansöker skolorna om att få erbjuda sina utbildningar på nytt. Myndigheten för Yrkeshögskolan (MYH) granskar och beviljar dessa ansökningar baserat på tre viktiga faktorer:
- Efterfrågan i branschen – Finns det behov av denna kompetens hos arbetsgivarna?
- Framtida kompetensbehov – Kommer yrkesrollen att vara viktig även framöver?
- Utbildningens kvalitet – Säkerställer utbildningen att de studerande får rätt kunskaper och färdigheter?
Den här processen gör att du som studerande kan känna dig trygg i att våra utbildningar alltid är aktuella, av hög kvalitet och utformade för att stärka dina chanser på arbetsmarknaden. Läs mer >
Start: 2025-08-25
Plats: Göteborg
Studerande UX-designer 2024-2026
William Steen
"Skolan visar stort engagemang för att jag skall lyckas och trivas. Kursmaterialet är uppdaterat och branschnära"
