Hackathon
I fredags, 28:e aug, gick IT-Högskolans första Hackathon av stapeln.
Från Wiki:
Ett hackathon (efter hack- och -athon) är ett evenemang där programmerare träffas för att programmera och inspireras av varandras färdigheter i att skriva kod. Ett hackathon innebär för det mesta att deltagarna programmerar på vad de vill, hur de vill, under fria former. Ett hackathon varar vanligtvis i 24 timmar eller över en helg. Det finns även hackathons där man utvecklar, ändrar eller förbättrar fysiska artefakter. Ordet myntades 1999.[1]
Uppgiften var att skapa ett kreativt spel i programmeringsprogrammet Sqratch.
Efter några stimulerande timmar fick alla grupper presentera vad de åstadkommit under dagen framför sina studiekamrater.
Uppgiften genomfördes med bravur av samtliga grupper.
Ett extra grattis till våra 1:a och 2:a pristagare som fick 1.000kr respektive 500kr att handla för på HardRock Café dit vi gick efter Hackathonet.
Här finner ni ett axplock av bilder från fredagen samt vinnarnas spel.
Jättekul att se studenternas engagemang och fokus på uppgiften.