IT-Högskolans Hackaton 2016
I fredags genomfördes IT-Högskolans årliga Hackaton med studenterna. Vi måste medge att många av studenterna ställde sig skeptiska till ett Hackaton, och det var bara ett fåtal som deltagit i något liknade tidigare. Så vad blev betyget vid dagens slut?
Vi tar det från början, och berättar vad ett Hackaton är innan reaktionerna avslöjas.
Enligt Wikipedia:
Ett hackathon (efter hack- och -athon) är ett evenemang där programmerare träffas för att programmera och inspireras av varandras färdigheter i att skriva kod. Ett hackathon innebär för det mesta att deltagarna programmerar på vad de vill, hur de vill, under fria former.
Hackathon – Wikipedia
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hackathon
Första priset gick till gruppen som skapat spelet Zombie Boy med motiveringen:
”Med en story som håller och som väcker känslor från första stund hos spelaren väcker ni vårt intresse. Att spelet sedan är genomtänkt med snygg layout och grafik och med imponerande programmering är ni vår självklara vinnare!”
IT-Högskolans Hackaton följde självklart gängse normer för ett Hackaton.
Deltagarna delades in i grupper och fick fria händer att skapa och utveckla något som kunde imponera på juryn med hjälp av programmet Scratch.
Studenterna gav sig in i skapandet med frenesi och målmedvetenhet. Efter 6 timmar kodande var det dags att presentera resultaten. Det var en fröjd att se alla roliga spel och kreativa idéer som studenterna skapat. Det blev många skratt och juryn blev mäkta imponerad.
Mot slutet korades vinnarna.
Vi ser redan fram emot nästa års Hackaton.
Och studenterna?
Det var idel positiva ord och reaktioner från dem. Alla var positivt överraskade och tyckte det var mer lärorikt, givande och framförallt kul. Så tummen upp med andra ord.
Nedan följer en bildkavalkad från eventet.