Lär känna Oskar – utbildare för Javautvecklare

Från rugbyplanen till undervisningssalen:

När man tänker på en IT-utbildare kanske bilden av en person som alltid haft teknik och datorer som huvudintresse dyker upp. Men för Oskar var vägen dit allt annat än förutsägbar. Hans resa är ett bevis på att livet ibland tar oväntade vändningar, och att passionen för att lära och undervisa kan växa fram i oväntade sammanhang.

 

Hur började din resa till att bli IT-utbildare?

”Den som först introducerade mig till undervisning var faktiskt min mamma, som är fritidspedagog. Ironiskt nog hade jag alltid sagt till mig själv att jag aldrig skulle undervisa eller bli lärare, eftersom alla i min familj är pedagoger på något sätt. Så sökte jag till högskolan i Skövde och pluggade affärsjuridik.”

 

Vad gjorde du innan du blev intresserad av IT?

”Jag failade tenta efter tenta och aldrig godkänd. Efter det arbetade jag på en ungdomsgård i Skövde, där jag jobbade med barn och ungdomar. Det var en ögonöppnare att man kunde få betalt för att vara social och ha roligt på jobbet. Det tyckte jag var sjukt.”

”Sen flyttade jag till Nya Zeeland för jag fick erbjudandet som semiprofessionell rugbyspelare. Jag var där i tre månader och arbetade samtidigt på en bondgård. Där insåg jag hur fysiskt krävande arbete kunde påverka min inkomst. Det fick mig att börja söka efter ett jobb där min inkomst inte skulle påverkas om jag blev sjuk eller skadad. Det ledde mig till att söka en C++-programmeringskurs vid Uppsala universitet.”

 

Hur väcktes ditt intresse för IT?

”Jag hade spelat massor med spel under hela mitt liv så jag tyckte datorer var kul. Jag hade också en egen blogg via blogg.se. Copy-pastade in massor med HTML-kod som man inte visste vad den gjorde. Och när allting bara kraschade då ångrade man att man bara copy-pastade in det. Men nyfikenheten för kod fanns där.”

 

Hur kom du in på undervisningsspåret?

”För att försörja mig under studietiden började jag jobba som lärarvikarie i Stockholm. Till min förvåning upptäckte jag att jag verkligen trivdes med att undervisa. Men utan lärarlegitimation var det svårt att få en fast tjänst, så jag skickade mitt CV till olika skolor varje vår. Genom mina språkkunskaper i franska och engelska fick jag extrajobb och arbetade mig igenom alla årskurser, från grundskolan till Komvux. När jag såg en tjänst som IT-utbildare på IT-högskolan, sökte jag direkt och fick jobbet.”

 

Vad tycker du är det mest givande med att undervisa?

”Jag tycker att det är kul att lära sig nya saker och att guida individer har gett upp på ämnen men även skolväsendet. Lyckas man omformulera, hitta andra ord som fastnar för den individen, så ser man verkligen… Det kanske låter klyschigt, men man ser på individen när poletten faller och det blir beroendeframkallande när man ser glädjen. Och det är väl kanske det som musiker ser när de ser publiken när de håller på och spelar. Man blir taggad av publiken. Det är samma sak här, man blir taggad av att de är i sitt livslånga lärande.”

 

Hur skulle du beskriva din undervisningsstil?

”Min undervisningsstil är mycket informationsrik och detaljerad. Jag använder stora PowerPoint-presentationer, ofta med upp till 80 bilder per lektion, där jag kombinerar bildstöd med information i form av hyperlänkar. Jag gillar att djupdyka i detaljer och skapa diskussioner kring specifika tekniska frågor. Det är viktigt att förstå varför vissa tekniker fungerar som de gör, och vad som ligger bakom de val som gjorts.”

 

Vilka kvaliteter tycker du är viktigast för studerande att ha eller utveckla för att lyckas inom IT-branschen?

”Mitt viktigaste råd är att avsätta tid för sina studier. Inom IT finns det inga genvägar. Det krävs tid och engagemang för att verkligen förstå och behärska de olika aspekterna av mjukvaruutveckling. Du kan inte bara öppna datorn, koda lite, och sen stänga den igen. Det tar tid att sätta sig in i systemet och bygga något hållbart.”

 

Hur håller du dig själv uppdaterad med de senaste teknologierna och trenderna inom IT?

Det är nästintill omöjligt att vara helt uppdaterad med de nyaste trenderna inom IT, precis som med mode. Vad är trendigt nu? Är det t-shirt? Är det jackor? Är det Canada Goose? Vad hände med de där Hunter-stövlarna som var populära förut? Var är de nu? Och det är samma sak inom IT. För mig som utbildare handlar det inte om att jaga de senaste nyheterna, utan om att leverera kursplanen. Om studenterna går ut om två år, måste deras kunskaper fortfarande vara relevanta. Det är det viktigaste.”

 

Vad gör du när du inte undervisar?

”Utanför arbetet är familjen mitt största fokus. Jag har en sambo, barn och en hund, och familjelivet ger mig energi att klara av vardagens utmaningar. Även om jag har intressen för anime och brädspel, har jag valt att prioritera familjen just nu.”

 

Vad är ditt sista råd till studenterna?

”Mitt sista råd är att bygga relationer med sina klasskamrater. De personer du går i klassen med kommer vara de som drar dig igenom de tuffa tiderna. Även om det kan kännas jobbigt att umgås ibland, kommer du uppskatta det i längden när du ser hur mycket det betyder för studierna och ditt välmående.”

Oskars resa från rugbyspelare till IT-utbildare är ett exempel på hur livet kan ta oväntade vändningar. Med engagemang, nyfikenhet och en vilja att lära sig, hittade han sin plats inom undervisning och IT.