Digital marknadsföring med AI – YH-kurs

Beskrivning

Vad är Digital marknadsföring med AI?


Digital marknadsföring med AI är en strategi som använder artificiell intelligens för att förbättra och effektivisera marknadsföringsinsatser genom digitala kanaler som Facebook, Instagram, Google, etc. Med AI kan marknadsförare skapa mer personaliserade kampanjer, analysera data och fatta informerade beslut för att öka varumärkesmedvetenheten, generera leads och främja försäljning.
 

 

Vem är du?

Är du nyfiken på hur AI kan revolutionera din digitala marknadsföring eller vill du vidareutveckla dina förmågor inom detta område? Då är IT-Högskolans kurs inom Digital marknadsföring med AI något för dig! Du har minst 6 månaders arbetslivserfarenhet av marknadsföring, försäljning eller liknande på ett företag. Du är nyfiken, kreativ och analytisk samt har ett stort intresse för kommunikation och teknik. 

 

Behörighet:

Minst 6 månaders arbetslivserfarenhet av marknadsföring, försäljning eller liknande, på ett företag. Ska styrkas med arbetsgivarintyg, arbetsintyg, referenser eller liknande. Enbart CV godkänns ej.

 

Vår utbildning:

Kursen sker under 9 veckor helt på distans med full tillgång till CSN och möjlighet till ansökan om omställningsstudiestöd. Kursen består av förinspelade föreläsningsvideor i kombination med livelektioner och efterföljande uppgifter som du kan applicera på ett befintligt företag för att skapa värde direkt. 

Under dessa 9 veckor kommer du att dyka in i den spännande världen av digital marknadsföring med AI och lära dig de mest effektiva strategierna och verktygen för att nå framgång online. IT-Högskolans kurs är utformad för dig som vill uppgradera dina färdigheter och stärka din kompetens inom AI-driven digital marknadsföring. 

 

Kursinnehåll

Kursen ger dig avancerade kunskaper inom digitala marknadsföringsstrategier och taktiska utföranden. Du får specialiserade kunskaper inom AI-verktyg som kan skapa annonser, innehåll och beslutsunderlag samt personalisera och utvärdera kampanjer. Vi täcker också begreppen och teorierna inom digital marknadsföring, sociala mediers olika funktioner och användningsområden, content marketing, SEO, e-postmarknadsföring samt analys och mätning av kampanjer. 

Du kommer få färdigheter i: 

  • Planera, identifiera och utföra arbetsuppgifter inom digital marknadsföring. 
  • Använda AI för att skapa annonser och kampanjer på ett effektivt och varumärkesenligt sätt. 
  • Använda AI-teknologier för att personalisera användarupplevelsen och optimera kampanjer. 
  • Skapa kampanjer med olika sociala medier utifrån deras användningsområden och målgrupp. 
  • Skapa relevanta content utifrån ett varumärke och kanal. 
  • Skapa annonser via Google Ads. 

Analysera och skapa rapporter utifrån kampanjernas utfall och omsätta marknadsstrategier i taktiska planer och aktiviteter. 

 

Efter avslutad utbildning

Kommer du att kunna arbeta som digital marknadsförare och kommer kunna använda AI självständigt i framtagandet och analysen av digitala marknadsföringskampanjer. Du kommer även att kunna vara beställare av externa tjänster för att bygga en stark marknadsavdelning. 

Utbildningsplan

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om/i:
  • Avancerade kunskaper inom digital marknadsförings strategier och taktiska utförande.
  • Specialiserade kunskaper inom AI-verktyg som kan ta fram annonser, skapa innehåll, beslutsunderlag, etc.
  • AI-teknologier för att personalisera och utvärdera kampanjer.
  • Prontning av AI.
  • Begreppen och teorierna inom digital marknadsföring.
  • Sociala Mediers olika funktioner och användningsområden.
  • Content marketing.
  • SEO.
  • E-postmarknadsföring.
  • Analys och mätning av kampanjer.

 

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i att:
  • Planera, identifiera och utföra arbetsuppgifter inom digital marknadsföring.
  • Använda AI för att skapa annonser, kampanjer, etc. på ett effektivt och varumärkesenligt sätt. • Använda AI-teknologier för att personalisera användarupplevelsen, optimera kampanjer, etc.
  • Skapa kampanjer med olika Sociala Medier utefter deras användningsområden och målgrupp. • Skapa relevanta content utifrån ett varumärke och kanal.
  • Skapa annonser via Google Ads.
  • Analysera och skapa rapporter utefter kampanjernas utfall och mätvärdesomsätta marknadsstrategier i taktiska planer och aktiviteter.

 

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser att:
  • Slutföra digitala marknadsförings-projekt och skapa annonser och taktiska aktiviter utefter en marknadsstrategi.
  • Självständigt använda AI i framtagandet och analysen av digitalmarknadsförings kampanjer.
  • Självständigt använda AI-teknologi för att skapa personliga kampanjer, beslutsunderlag, kundinteraktioner, etc.
  • Självständigt skapa content, utforma annonser och reklam utefter ett varumärke eller kanal.
  • Självständigt skapa mätvärden och analysera kampanjer vart efter de fortlöper.

Intresseanmälan