Projekt mellan .NET, cloud och mjukvarutest: Webshop åt spelbolag
Studerande från .NET, Cloud och mjukvarutest på IT-Högskolan har tillsammans arbetat agilt för att utveckla en webshop åt ett spelbolag. Projektet har inte bara gett dem praktisk erfarenhet av att bygga en webbplats från grunden, utan även gett dem insikter i hur olika roller samverkar inom ett agilt team precis som i arbetslivet.
Kan ni kort berätta vad projektet går ut på?
Projektet gick ut på att en grupp sammansatt av tre olika klasser, .NET, Cloud och mjukvarutestning skulle arbeta agilt och skapa en fiktiv webshop från grunden för ett företag som säljer spel. Det är upplagt på ett sätt för att ge oss studenter en bild av hur ett agilt team jobbar i arbetslivet.
Hur har det fungerat att samarbeta mellan utbildningarna?
Vi tog tiden att lära känna varandra och förstå vad alla hade för erfarenheter och kunskaper. Det har varit ett lärorikt projekt, där vi har fått utmana oss och förstå vikten av att kommunicera. Även kul att få en bild av hur våra utbildningar är olikt uppbyggda och en inblick i vilka delar av utvecklingen som vi i teamet ansvarar för.
Hur såg er första idé ut och hur mycket har den förändrats under arbetets gång?
Målet var att skapa en fullt fungerade hemsida. Vi skapade ett första utkast i både Figma och HTML tidigt under projektets gång och efter det låg det till grund hur sidan därefter utvecklades. Grundidén har inte ändras så mycket från start.
Har ni stött på några större hinder och hur löste ni dem?
Till en början förstod vi inte hur viktigt det var att lägga in ID:n på element på hemsidan vilket är en viktig del för att kunna testa den. Det löste vi genom att ha en tätare kontakt och upprepade påminnelser. Vi har försökt att undvika hinder genom att ha en tät och tydlig kommunikation, vilket var en vana och framgångsfaktor som vi etablerade tidigt i projektet.
Vad har ni lärt er av projektet som ni tar med er till arbetslivet?
Att implementera ID’n redan i start på allt. Håll allt på engelska i struktur och hellre för mycket kommunikation än för lite. Rent arbetsmässigt tar vi även med oss hur vi arbetar med agila metoder såsom hur man sätter upp planering, struktur och refinements. Alla delmoment och roller inom scrum.
Känner ni er mer förberedda för arbetslivet efter att ha genomfört projektet?
Absolut! Det här projektet har gett mycket kunskap i att arbeta tillsammans i ett projekt, men även gett en större insikt i vad andras arbetsuppgifter är.